На почетку као темељ поставља смирење. Пошто је Адам пао због
гордости, Христос нас подиже смирењем. Док се Адам понадао да ће постати
бог, "сиромашни духом"су они који су скрушени у души.
4. Блажени који плачу, јер ће се утјешити.
"Блажени су који плачу" због својих грехова, а не због ствари
овога света. "Који плачу" непрестано, а не повремено, и то не само због
својих властитих грехова већ и због грехова својих ближњих. "Јер ће се
утешити" и у овоме животу, јер се онај који плаче због својих грехова
духовно радује, а још више у будућем.
5. Блажени кротки, јер ће наслиједити земљу.
Неки под "земљом" разумеју духовну земљу, то јест, небо. Али,
треба ра-зумети и ову земљу. Пошто кротке обично сматрају за презрене и
убоге људе, то Спаситељ каже да управо они имају све. А кротки, то нису
они који се никада не гневе, јер су такви људи безосећајни и равнодушни,
већ они који умеју да се разгневе, али се уздржавају, гневећи се онда
када је потребно.
6. Блажени гладни и жедни правде, јер ће се наситити.
Желећи да говори о милостињи, прво показује да човек мора да
задобије праведност, како не би давао милостињу од онога што је стекао
крађом и преваром. Праведност треба са усрђем тражити, јер такви су
"гладни и жедни правде". Иако се користољупци хвале да су богати и сити,
Исус каже да ће се праведници још у овоме животу наситити јер имају
непропадљиво богатство.
7. Блажени милостиви, јер ће бити помиловани.
Милосрђе се
не указује само новцем и стварима, већ и речју, а ако баш ништа немаш,
онда сузама саосећања. Милостиве ће помиловати и људи у овоме животу,
јер ономе који је јуче био милостив, данас ће и самом затребати помоћ и
сви ће према њему бити милостиви, док ће га Бог још више помиловати (у
будућем веку).
8. Блажени чисти срцем, јер ће Бога видјети.
Много је оних који нису похлепни, и још дају милостињу, а опет
живе у блуду и свакој нечистоти. Зато нам Христос заповеда да уз друге
врлине треба да будемо чисти и целомудрени, и то не само у телу него и у срцу,
јер нико без светости и целомудрија неће видети Бога. Као што само на
чистом огледалу можемо да видимо свој лик, тако само чиста душа може да
види Бога и разуме Свето Писмо.
9. Блажени миротворци, јер ће се синови Божји назвати.
"Миротворци" нису само они који живе у миру с другима, него и они
који мире посвађане. "Миротворци" су и они који својим учењем обраћају
непријатеље Божје. А назваће се синови Божји, јер је нас јединородни
(Син Божји) помирио с Богом.
10. Блажени прогнани правде ради, јер је њихово Царство небеско.
Прогоне не само мученике, већ и многе друге, зато што помажу
невољнима и уопште због сваке врлине, а свака врлина и јесте "правда".
Лопове и убице такође прогоне, ипак они нису блажени.
11. Блажени сте када вас срамоте ипрогоне.
Најзад, Господ говори Својим апостолима, показујући, да је учитељима на првом месту својствено да буду срамоћени.
И лажући говоре против вас свакојаке рђаве ријечи, због мене.
Није, дакле, блажен сваки који подноси срамоту, већ онај кога
срамоте ради Христа, и то лажући. У противном случају, такав је заиста
јадан и бедан, јер многе саблажњава.
12. Радујте се и веселите се, јер је велика плата ваша на небесима.
Господ није говорио о "великој плати" за друге врлине, а овде
говори о њој, показујући тиме да је трпљење увреда велики и тежак
подвиг, јер су многи сами себи одузели живот (не могући да га претрпе).
Чак се и Јов, који је издржао сва друга искушења, нашао на муци када су
га пријатељи вређали како он, тобож, страда због грехова.
Јер су тако прогонили и пророке прије вас.
Да апостоли не би помислили да их прогоне због учења које је противно Богу, Он их теши говорећи: "Чак су и пророке пре вас прогањали због врлине, зато у њиховом страдању имате утеху."
Свети ТЕОФИЛАКТ Охридски
ТУМАЧЕЊЕ СВЕТОГ ЕВАНЂЕЉА ПО МАТЕЈУ
ТУМАЧЕЊЕ СВЕТОГ ЕВАНЂЕЉА ПО МАТЕЈУ
глава пета
