
Бог не жели да они које ће спасти и који траже Његову милост, буду неуки, страшљиви и духовно неискушани. Реч је о божанском наслеђу за опитне хришћане. Он је пред нас поставио искушења како бисмо показали послушање Његовим заповестима. Његово просветљење је у нама; Свето Писмо нас учи познању Његове воље; осим тога, наша савест руков...оди нас као компас.
Све што је вишње просветљава нас пред суочавање са искушењима. Међутим, кад зло надвлада нашу вољу, нисмо послушни Његовим заповестима.
Ми смо створени са слободном вољом, и нашом слободном вољом не могу да управљају други. Као такви, не бисмо падали у искушења кад бисмо се плашили Бога. Кад себе не бисмо волели више него Бога, не бисмо стремили ка греху. Међутим, Његова доброта није оставила наше падове без лекова за поправљање, помоћу којих се поново враћамо и посредством пада појављује се победа.
Све оне који се присиљавају да се спасу, Свето Писмо назива праведницима, оправданима вером. Бог неће дозволити да они падну, јер се добро боре.
Кад улажу сваки напор да буду трпељиви, Он неће допустити да буду искушавани преко својих снага. Међутим, кад смо бојажљиви и млаки, кад имамо трому вољу, појављује се разлог да будемо искушавани преко својих снага.
Твоје гунђање је грешно. Оно происходи из самољубља и малодушности.
У свему буди трпељива: заблагодари Богу и прекоревај своју млакост, а не Бога Који је због тебе распет и Који те, према томе, мора волети. А будући да те Он воли, како онда Он може да допусти да паднеш у искушење ?
Затражи опроштај од Њега и осигурај се трпљењем.
Старац ЈЕФРЕМ Филотејски и Аризонски
из књиге "Очинске поуке"